Metaverse

Metaverse

Vad är det?

Se det som ett internet som vi inte bara tittar på utan lever i. En virtuell värld vid sidan av den ”vanliga” världen. Din digitala avatar kommer att vara en invånare i många olika världar, Metaverses, och du kommer inte längre bara att läsa eller titta på saker på en skärm, du kommer att interagera och uppleva saker

Man kan beskriva Metaverse som ett koncept – en digital 3-dimensionell social värld där man kommer kunna agera med en digital version av sig själv – en avatar. I Metaverse kommer vi att arbeta, shoppa, utbilda oss, umgås och underhållas. 

Det har funnits sådana världar under en lång tid, t ex Second Life, Minecraft, Roblox och Fortnite, men nu satsar flertalet stora företag på att bygga egna världar. Facebook/Meta har precis lanserat Horizon Worlds som är en av deras satsningar på Metavers framöver.

Utvecklingen av blockchain teknologi har varit en betydande katalysator när det gäller användningen av Metaverse. För det första skapar blockchain-baserade valutor grunden för säkra och smidiga transaktioner. Att på ett säkert sätt kunna äga digitala produkter är nu möjligt, utan att involvera centraliserade och dyra mellanhänder. Detta är grunden för Metaverse.

Decentraland är ett av de stora exemplen på blockchains betydelse för metaverser. Inom detta Ethereum-baserade ekosystem kan användare äga och handla virtuell mark. Det för oss till att förklara Non-Fungible Tokens eller NFTs. Varje digital tillgång (ex en bit land, en skylt, ljud, ett plagg, ett träd etc) i ett Metaverse är en NFT som kan ägas och säljas.

Användningen av NFT har flera lovande implikationer för metaverser, uppräknade enligt följande.

Metaverse är nu verklighet

Gartner har analyserat slagkraften i dessa virtuella världar och förutspår att till 2026 kommer 30 procent av världens företag ha produkter och tjänster tillgängliga för Metaverse, och en fjärdedel av alla internetanvändare kommer att spendera minst en timme om dagen där.

Gällande arbetslivet förutspår Gartner att företag till 2026 kommer att börja erbjuda sina anställda virtuella utrymmen för möten, vilket i vissa fall skulle kunna ersätta riktiga lokaler. 

De viktigaste Metaverse världarna just nu!

Decentraland


Decentraland var ett av de första företagen som kom ut med ett hållbart proof-of-concept för Metaverse, och är idag ledaren när det gäller antal etablerade externa varumärken. Varumärken som Nike, Coca-Cola, Samsung, Adidas, Louis Vuitton, Burberry, Dominos (JA, du kan beställa riktig pizza här!) och Atari med flera arbetar hårt på sin närvaro här.

Decentraland är ett utrymme för virtuell verklighet (VR) där användare kan skapa innehåll, interagera med varandra och tjäna pengar, främst genom investeringar i icke-fungibla tokens (NFT), VR-fastigheter och andra digitala tillgångar.

Plattformen är helt decentraliserad och fungerar via sin egen kryptovaluta som heter MANA. Det är också en favorit bland stora investerare, företag och regeringar. Den har också en officiell Barbados ambassad och man kan besöka den nya Samsung-ministaden.

Meta – Horizon


Facebook bytte namn till Meta förra året och tillkännagav sina avsikter att utveckla en Metaverse-plattform baserad på dess befintliga Oculus-produkter. Nu satsar man stenhårt på att bygga en integrerad VR-miljö för arbete, lek och sociala aktiviteter.

Men de är inte klara ännu, till skillnad från andra plattformar på den här listan har Meta ännu inte lanserat en fullt livskraftig, konsumentinriktad Metaverse. Det har hittills lanserat några nyckelkomponenter som Horizon Worlds men de har högre planer än så. Se gärna på denna youtubefilm som beskriver Zuckerbergs vision

The Sandbox


Detta är en mycket populär Metaverse-plattform som lanserades som ett multiplayer-spel för mobiltelefoner och Microsoft Windows-enheter. Sandbox är en spelmiljö där användare kan skapa spel, delta i evenemang, navigera i VR-världar med hjälp av kartor och köpa mark, liknande Decentraland. Den har också en egen kryptovaluta som heter SAND.

Även the Sandbox är mycket populär bland varumärken. Gucci öppnade nyligen en VR-butik på företagets Metaverse-plattform, där användare kan köpa, äga och visa upp sina digitala köp från varumärket.

Cryptovoxels


Cryptovoxels är en Metaverse-plattform byggd på Ethereum blockchain-protokoll som erbjuder en virtuell spelvärld som stöder både VR-upplevelser och PC-användning, där dess community organiserar regelbundna evenemang för användare.

Man kan också skapa Metaverse-fastigheter på plattformen och lägga ut det till försäljning, inklusive både tomma tomter och prefabricerade byggnader som hamnar, gator, samarbetsutrymmen och konstgallerier.

Förutom virtuell mark har plattformen en stor marknadsplats för att köpa och sälja digitala samlarföremål som NFT, allt från wearables och spelrekvisita till konstverk och kläder.

Somnium Space


Somnium Space är en Metaverse-plattform för flera enheter som användare kan komma åt via VR, PC, webb och mobila gränssnitt. Det är byggt på Ethereum och Solana blockchain Protocols och har sin egna Marketplace.

Somnium Space är relativt lätt att använda och kräver inte VR-headset för att kunna njuta av alla dess funktioner.

Somnium Space har flera unika möjligheter som gör att det sticker ut på en konkurrensutsatt marknad. Användare kan till exempel välja att ”leva för evigt”, där de automatiskt registreras på sin virtuella egendom för framtida AI-analys.

Även när användare inte längre kan komma åt plattformen kommer artificiell intelligens att ge liv till deras avatarer. Somnium är också en helt skriptbar värld, som gör det möjligt för användare att programmera sina egna upplevelser och utveckla intäktsbara tillgångar.

Roblox


Roblox är ett onlinespel och spelskapande system som gradvis har utvecklats till en Metaverse-plattform som erbjuder ett brett utbud av virtuella upplevelser till sina användare, inklusive VR.

Roblox har miljontals användare globalt, främst barn som är den tydligaste målgruppen.

Roblox är gratis att använda, även om man kan behöva köpa ytterligare objekt och digitala tillgångar i spelet, och erbjuder en rad VR-upplevelser över olika genrer som anime, skräck, rollspel, action och simuleringar i verkligheten.

Blocktopia


Blocktopia är en Metaverse-plattform som består av en virtuell skyskrapa med 21 nivåer. Dess användare, Bloktopians, äger inte bara kryptovaluta utan kan också komma åt kryptoinformation och innehåll i en enad värld.

Liksom andra Metaverse-plattformar tillåter Bloktopia intäktsgenerering genom VR-annonser, spel och fastighetsägande, och driver sin egen kryptovaluta-token som kallas BLOK.

Företaget erbjuder ett nätverksutrymme som heter Blokpad, ett fundament för nya Metaverse-användare och investerare, där människor kan köpa mark, se detaljer i Blok-kontrakt, köpa kryptovaluta, chatta med andra användare och läsa meddelanden.

Uppdaterad lista med Metaverses

Som du ser så finns det en mängd med olika världar – om du vill läsa i en uppdaterad lista kan du även söka i denna.